دغدغه های تربیت

فضایی خودمانی برای طرح دغدغه های تربیتی

دغدغه های تربیت

فضایی خودمانی برای طرح دغدغه های تربیتی

دغدغه های تربیت

«لأن یهدی اللهُ بک رجلاً واحداً خیرٌ لک مما طلعَت علیه الشمس _ اگر خداوند به دست تو یک نفر را هدایت کند، برای تو از هر آنچه خورشید بر او می تابد برتر است.» (رسول اکرم صلی الله علیه و آله)
آدمی، حاصل تربیت است و تنها تربیت است که از بنی آدم، انسان می سازد.
جامعه، محصول تربیت تک تک اعضای آن است و مشکلات آن، ناشی از عدم تربیت صحیح.
بر آنیم تا با فراهم آوردن فضایی دوستانه، اندکی بیش از پیش به این بحث اساسی بپردازیم، رهنمودهای بزرگان این عرصه را نقل کنیم و نظرات و دغدغه های تربیتی خود و شما را به بحث بگذاریم. باشد که جرقه هایی در اذهانمان بیفتد و آتش عشق به تربیت و تعلیم، این شغل مقدس پاکان، در ما شعله ور تر گردد.

google+
آخرین نظرات

اهمیت تربیت کودک

چهارشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۳۴ ب.ظ
إنَّ الغصونَ إذا قوَّمتَها اعتدَلَت                      و لیسَ ینفَعُکَ التقویمُ بالخشبِ

چوب تر را چنان که خواهی پیچ                   نشود خشک چز به آتش راست

80 درصد شخصیت انسان، در سنین قبل از 11 سال شکل می گیرد.

60 تا 70 درصد شخصیت کودک در سن 3 تا 6 سالگی شکل می گیرد.

کمتر کسی است که گزاره هایی با این مضامین نشنیده باشد. اهمیت تربیت کودک مسأله ایست که از قدیم نظر متفکرین تعلیم و تربیت را به خود جلب کرده. از حکمای کهن تا روان شناسان امروز، همه و همه بر این نکته تأکید دارند که بخش عمده ای از شاکله ی شخصیتی انسان، متأثر از  تجارب سنین خردسالی و نوجوانی اوست. نظریه ی اندیشمندانی چون فروید و پیاژه - صرف نظر از انتقادات وارده به آن ها- به روشنی گواه حساسیت سن کودکی است.
پس اگر قرار باشد در راه ساختن انسان های بزرگ و ارتقای فرهنگ جامعه گامی برداشته شود، سرمایه گذاری بر پرورش کودکان، بدون شک اساسی ترین اقدام خواهد بود. اگر می خواهیم دامن فرهنگ عمومی مان از لکه ی ننگِ دروغ، رشوه، دشمنی، بی نظمی، خودخواهی، بی مسؤولیتی و هزاران مشکل اخلاقی دیگر پاک شود، راهی جز تربیت کودکان و نوجوانان نداریم. امام صادقعلیه السلام در پاسخ فردی که از بی نتیجه بودن تلاش های تبلیغی اش شکوه می کرد، فرمودند:
«علیکَ بالأحداث فإنّهم أسرع إلی کلِّ خیر»
اما آن چه اهمیت و پیچیدگی موضوع را دو چندان می کند این است که هر چه سن متربی کمتر باشد، شکل گیری او شدیدتر و از طرف دیگر، تربیت او پر رمز و راز تر خواهد بود. شناخت رفتار صحیح با کودکان -که کوچک ترین آن ها بزرگترین تأثیر را در آینده ی آن ها می گذارد- بسیار مشکل است و جز با جد و جهد فراوان به دست نمی آید. لذا یکی از دغدغه های اصلی ما باید مطالعه و بحث درباره ی تربیت کودک باشد. امید است به اتکای معارف عمیق الهی و با کمک گرفتن از دانش بشری، بتوانیم به نتایج کاربردی در تربیت کودک برسیم.

نظرات (۲)

با سلام

یکی از روش های معتبر آموزش به کودکان زیر یک سال استفاده از فلش کارت ها می باشد اما متاسفانه خلا وجود فلش کارت های مذهبی بسیار به چشم می خورد.

در لینک زیر کارت های آموزشی افعال مخصوص کودکان توسط کارشناس روانشناسی آماده گردیده است که در عین آموزش افعال به کودکان آنها را به صورت غیر مستقیم با نماد های اسلامی نیز آشنا می کند.

http://powersenter.zepo.ir/post/40771/shop_id_24410

خواهشمندم لینک محصول را در وبسایت خود قرار دهید

پاسخ:
سلام بر شما.
خیلی عالی است. 
خدا قوت.

در قسمت پیوندهای روزانه اضافه شد.
  • فرنوش اعلامی
  • بسیار عالی. متأسفانه امروزه کودکان زیر 5 سال نیز به منظور تربیت برون سپاری می شوند یا به مهدها واگذار می شوند و یا زیر نظر پرستاری که صرفا مطمئن باشیم از نظر روحی سالم است سپرده می گردند و در بهترین شرایط دست پدربزرگ و مادربزرگ ها. توجه به  کودک، توجه و تفکر درباره رشد کودک، توجه به آنچه می بیند، آنچه می شنود، بازی هایی که می کند، آیا تلاش می کنیم که بازی های فعال و کاوشگرانه انجام دهد و یا نه از 2 سالگی پای تلویزیون و دیگر رسانه ها می  نشیند، آنچه می خورد چه می خورد،  زمان هایی که می خوابد، آیا تلاش می کنیم آداب خوردن و خوابیدن را آموزش دهیم ،  همه و همه یعنی تربیت کودک. موضوعاتی که ما خیلی راحت از کنارش می گذریم. امید است که به مسائل به قول خودمان عادی و پیش پاافتاده هم قدری توجه کنیم
    پاسخ:
    بله خانم دکتر.
    دقیقاً به همان نکاتی اشاره فرمودید که به نظر می رسد بزرگترین نقش را در پرورش شخصیت کودک دارد ولی کمترین توجهی به آن نمی شود.
    مثلاً همین برون سپاری قبل از دو سالگی: روان شناسان تربیتی جدایی کودک از مادر بین 6 ماهگی و دو سالگی را یکی از عواملی می دانند که در آینده احتمال ایجاد دلبستگی ناایمن و ترس از جدایی را در فرد تا حد زیادی افزایش می دهد.
    منظور از حساسیتی که عرض شد همین است که ما گاهی با کودک خود رفتارهایی داریم که به زعم خودمان کم اهمیت اند ولی بزرگترین مشکلات را در زندگی آینده ی او ایجاد خواهند کرد.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی