دغدغه های تربیت

فضایی خودمانی برای طرح دغدغه های تربیتی

دغدغه های تربیت

فضایی خودمانی برای طرح دغدغه های تربیتی

دغدغه های تربیت

«لأن یهدی اللهُ بک رجلاً واحداً خیرٌ لک مما طلعَت علیه الشمس _ اگر خداوند به دست تو یک نفر را هدایت کند، برای تو از هر آنچه خورشید بر او می تابد برتر است.» (رسول اکرم صلی الله علیه و آله)
آدمی، حاصل تربیت است و تنها تربیت است که از بنی آدم، انسان می سازد.
جامعه، محصول تربیت تک تک اعضای آن است و مشکلات آن، ناشی از عدم تربیت صحیح.
بر آنیم تا با فراهم آوردن فضایی دوستانه، اندکی بیش از پیش به این بحث اساسی بپردازیم، رهنمودهای بزرگان این عرصه را نقل کنیم و نظرات و دغدغه های تربیتی خود و شما را به بحث بگذاریم. باشد که جرقه هایی در اذهانمان بیفتد و آتش عشق به تربیت و تعلیم، این شغل مقدس پاکان، در ما شعله ور تر گردد.

google+
آخرین نظرات

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

از مصادیق شترگاوپلنگ بودن نظام آموزشی ما

جمعه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۸:۳۸ ب.ظ

همان طور که همیشه گفته اند، جامعه ی ما در یک برزخ میان سنت و مدرنیته قرار دارد: «لا إلی هؤلاء و لا إلی هؤلاء!» و این باعث تضادهای جالبی در ابعاد مختلف شده.

یکی از این تضادهای خنده دار، بحث زنان در جامعه ی امروزی است. از طرفی می خواهیم ارزش های مربوط به حجاب را کاملاً حفظ کنیم و از طرفی نگرانیم نکند در دنبال کردن آرمان های اومانیستی تمدن نوین، از دنیا عقب بمانیم! که بحث در این زمینه بسیار است.

دختربچه ای مشغول انجام دادن تکالیف مدرسه اش بود و غرق حل مسائلِ - به زعم خودش پیچیده ی - ریاضی. استادی با دیدن او، رو به من کرد و با خنده ای آکنده از درد و شکوِه گفت:


"آخه درس و مشق های دخترها و پسرها باید مثل هم باشه؟!"


و چه سؤال متینی! واقعاً آیا جامعه ی امروز ما انتظارات یکسانی از زن و مرد دارد که آموزش پسران و دختران یکسان باشد؟ (1)

واقعاً کدام یک از تعلیماتی مدرسی ما، ذره ای به ارتقای زندگی آینده ی دختران کمک می کند؟ (بگذریم که به زندگی پسران هم کمک نمی کند! ولی در مورد آموزش مختص دختران غفلت سهمگین تری صورت گرفته.)


(1) البته بسیاری در مواجهه با این سؤال، نگاهی عاقل اندر سفیه به ما می کنند که: "بله، جامعه چنین انتظاری ندارد؛ ولی هر چه می کشیم از همین تحجر و تبعیض جنسیتی است. شما می خواهید یکسانی زن و مرد، همین یک ذره رنگ و بوی تمدن و انسانیت را هم از آموزش و پرورش ما حذف کنید؟!"

و این موضوع (دیدگاه ما نسبت به جنسیت که مبنای بسیاری از تجویزهای تربیتی و اجتماعی است) باید در مجال دیگری بحث شود.

چرا ما نسل به نسل خمود تر می شویم؟

جمعه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۴۴ ب.ظ

تا به حال دقت کرده اید که نسل به نسل اراده ی بچه ها و جدیت آن ها در زندگی کمتر و کمتر می شود؟ اصطلاح « ... هم ... های قدیم» هر چند خیلی اوقات به مزاح استفاده می شود، گاهی معنای دقیق و دردناکی در دل نهفته دارد: جامعه به قهقرا رفته است! این مدعا نیاز به شاهد و مدرک ندارد، اگر قدری جوانی پدرانمان را با جوانی خودمان، زندگی بچه های دهه ی 60 را با زندگی بچه های دهه ی 80 یا دغدغه های نسل دوم انقلاب را با دغدغه های نسل سوم و چهارم انقلاب مقایسه کنیم، تفاوت های آشکاری در زمینه های مختلف می بینیم: از عُرضه و جَنم و کفایت، تا پیگیری و مطالعه و جدیت، تا پایداری و صبر و مقاومت و ...

دلیل این تغییرات چیست؟ در ادامه به ذکر یکی از علل احتمالی این پدیده می پردازیم.

یادمان که نرفته ... ؟

شنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۰۱ ق.ظ
یکی از ابعاد کلیدی در امر تربیت که غالباً مورد غفلت قرار می گیرد، مهدویت است. اول آن که اساساً بسیاری از برنامه ریزان آموزش و پرورش و دردمندان این حوزه آن را از یاد برده اند. دیگر آن که بیشتر مربیان به آن توجه ندارند و توجه نمی دهند، مگر در حد برگزاری جشن ولادت یا تاجگذاری (!!!) یا ...  و سوم این که کسانی که دغدغه ی تربیت مهدوی دارند، غالباً دچار افراط در یکی از دو دیدگاه زیر اند:

1- تا وقتی که فکر می کنیم می توانیم خودمان در اصلاح وضعیت جامعه کاری از پیش ببریم، ول معطلیم!

2- تا وقتی که نشسته ایم کسی بیاید و جامعه را اصلاح کند، خبری نمی شود!

در ادامه به توضیح این دو دیدگاه می پردازیم و توضیحی درباره ی جمع این دو نظر می آوریم.

مسائل نظام آموزش و پرورش کشور

پنجشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۸:۰۳ ب.ظ
هیچ دل سوخته ی دغدغه مند نسبت به فرهنگ جامعه نیست مگر آن که گوشه چشمی به مسأله ی تربیت و تعلیم داشته باشد و هیچ نگاهی به آموزش و پرورش کشور نمی افتد مگر این که از وضع اسفبار و آینده ی مبهم و تاریک آن اشکبار می شود! 
هر کسی که در این کشور رشد کرده بلاشک انتقاداتی به نظام تعلیم و تربیت اعم از خانواده، مدرسه، دانشگاه، رسانه و ... دارد. خصوصاً اگر فردی دقیق و مسؤولیت شناس باشد و نسبت به آینده ی کشورش حساس.

مدتی است گروهی از دوستان در یک حرکت دانشجویی در پی ایجاد روابط عمیق تر بین متولیان فکری فرهنگ و تربیت (اساتید دانشگاه و دانشجویان) و متولیان اجرایی آن (مسؤولین آموزش و پرورش) برآمده اند. اولین قدم آن ها -که از روی دردمندی و البته با برنامه ریزی نسبتاً بلند مدت پا در این مسیر خطیر گذاشته اند- تشخیص و طبقه بندی مسائل نهاد آموزش و پرورش کشور است و در این مسیر به شدت به هم فکری صاحب نظران و دلسوزان این حوزه نیازمند هستند. لذا از همه ی شما عزیزان دردآشنا تقاضا داریم هر نکته ای در این مورد به نظرتان می رسد، دریغ نفرمایید. نگران مستند و دقیق نبودن نظراتتان نباشید، این فضا به منزله ی بارش فکری است و مسائل در مراحل بعد مورد بازبینی و جرح و تعدیل قرار می گیرند.
قطعاً نیازی به تشویق و تحریض نیست؛ که همه ی شما در این زمینه دلی پر درد دارید و زبانی پر آه ...

امید است که تلاش دوستان و یاری خالصانه ی شما مشمول عنایات ربّ العالمین واقع شود و ذره ای در نیل به اهداف عالی جامعه مؤثر باشد.