دغدغه های تربیت

فضایی خودمانی برای طرح دغدغه های تربیتی

دغدغه های تربیت

فضایی خودمانی برای طرح دغدغه های تربیتی

دغدغه های تربیت

«لأن یهدی اللهُ بک رجلاً واحداً خیرٌ لک مما طلعَت علیه الشمس _ اگر خداوند به دست تو یک نفر را هدایت کند، برای تو از هر آنچه خورشید بر او می تابد برتر است.» (رسول اکرم صلی الله علیه و آله)
آدمی، حاصل تربیت است و تنها تربیت است که از بنی آدم، انسان می سازد.
جامعه، محصول تربیت تک تک اعضای آن است و مشکلات آن، ناشی از عدم تربیت صحیح.
بر آنیم تا با فراهم آوردن فضایی دوستانه، اندکی بیش از پیش به این بحث اساسی بپردازیم، رهنمودهای بزرگان این عرصه را نقل کنیم و نظرات و دغدغه های تربیتی خود و شما را به بحث بگذاریم. باشد که جرقه هایی در اذهانمان بیفتد و آتش عشق به تربیت و تعلیم، این شغل مقدس پاکان، در ما شعله ور تر گردد.

google+
آخرین نظرات

واقعا چرا که نه؟!

پنجشنبه, ۳ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۳۹ ق.ظ

فصل امتحانات است و در حال مطالعه با یکی از دوستان هستیم که دانشجوی عمران آب و فاضلاب است. (1)

کتاب قطور «هیدرولوژی مهندسی» دکتر صفوی جلویش باز است و دارد با مسائلش دست و پنجه نرم می‌کند.

ناگهان سر بلند می‌کند و بی‌مقدمه می‌گوید:

«چقدر خوب می‌شد اگه یه درس اول کارشناسی داشتیم که کلّیات رشته‌مون رو به ما معرفی کنه. به ما می‌گفتن مثلا صنعت آب صفرش اینجاست، صدش اونجا! بعد برای رسیدن به صد به فلان و فلان و فلان چیز نیاز داریم. یعنی خلاصه یه نقشه ی کلی از رشته‌مون داشتیم، دقیقا می‌دونستیم کدوم درس کجای کار به دردمون می خوره ...»

یک طرح بسیار مفید و البته نه چندان دشوار. مگر نه این که منطق (rationale) عنصر مرکزی شبکه‌ی عناصر برنامه‌ی درسی است؟(2) مگر نه این که یادگیرنده، بدون درک معنا و جایگاه یک درس، نمی‌تواند انگیزه‌ای واقعی برای یادگیری داشته باشد؟ و ...

سؤالی که پیش می‌آید این است که تا به حال هیچ یک از برنامه‌نویسان درسی آموزش عالی به این فکر نیفتاده‌اند؟ مگر ندیده‌اند خیل دانشجویانی را که اگر از آن‌ها سؤالی از یک درس بپرسی، از باء بسمله تا تاء تمّت درس را از حذف برایت می‌گویند ولی اگر بپرسی این درس در بدنه‌ی رشته‌ی شما چه نقشی دارد یا اصلاً رشته‌ی شما کجای جغرافیای پهناور علم قرار گرفته، عاجز می‌مانند؟

هر چند برخی دروس برخی رشته‌ها چنین نقشی دارند و یا بعضی اساتید پیدا می‌شوند چنین دغدغه‌ای داشته باشند اما معرفی کامل و معنادار رشته به شکل یک رویه‌ی رسمی در آموزش عالی ما دیده نمی‌شود. هر چند چه باک، که اگر از آن خیل دانشجویان مذکور بپرسی چرا نمی‌دانی، احتمالا پاسخ می‌شنوی: «برای من که دنبال مدرک‌ام، چه اهمیتی دارد بدانم یا ندانم؟!» و اگر بگویی مگر درس نمی‌خوانی که کمکی به جامعه‌ات یا خودت بکنی، ... و الخ


1) راستی دقت کرده‌اید بعضی رشته‌ها که اسم و رسم خاصی ندارند، چقدر برای امروز کشور ما مهم و حیاتی هستند؟ واقعاً آیا رشته‌های مربوط به صنعت آب، نباید امروز جزء حساس‌ترین و پررونق‌ترین رشته‌های دانشگاه‌های کشوری باشد که با بحران کشنده‌ی آب در در گریبان است؟ (بماند که تمام دنیا با مسأله‌ی آب مواجه‌اند و آینده پژوهان ریشه‌ی جنگ‌های آینده را همین مسأله شمرده‌اند!) اما انصافاً امروز چه کسی به ذهنش خطور می‌کند نخبگان رشته‌ی ریاضی را به جای آن که بچپاند در جنةالمأوای برق شریف، به سمت رشته‌های حوزه‌ی آب سوق دهد؟!

ای آقا! این چه حرفی است؟ مؤدب باش! وقتی سرِ دانشجویان به مسائل مسخره و پیش پا افتاده‌ی کشورهای مفنگیِ جهان سومی خودشان گرم شد، پس دیگر چه کسی "مرزهای علم" را در MIT و استنفورد و پرینستون و کمبریج و ... چگونه پیش ببرد و موجبات رفاه و سعادت بیشتر نوع بشر را فراهم آورد؟!

2) Akker, J. V. D. (2003). Curriculum Perspectives: An Introduction. in J.V.D. Akker, W. Kuiper & U. Hameyer, Curriculum Landscapes and Trends (pp 1-10). Springer

نظرات (۱)

  • عطار کوچولو
  • سلام 
    برای رشته های معمول انسانی که بیشتر متوجه مفاهیم‍ اند تا کاربرد [اگر تعریفم غلطه تذکر بده] باز هم همچین چیزی، قابل تصور برای اینگونه رشته ها هست؟


    پاسخ:
    به به، سلام، عطار نازنین.
    بله. اتفاقاً برای اینگونه رشته‌ها که انتزاعی‌تر اند، چنین چیزی شاید مهم‌تر هم باشد.
    مثلا من در رشته‌ی خودم، بالاخره باید بفهمم ربط آموزش بزرگسال به بهداشت عمومی و اصول برنامه‌ریزی آموزشی چیست یا نسبت برنامه‌ریزی درسی با مدیریت آموزشی کدام است و هر کدام چه بخشی از آموزش و پرورش را تأمین می‌کنند و امثال ذلک.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی